Friday, May 1, 2009

hari buruh la sangat!

sial, tesis aku siap lagi!

selamat hari buruh, xkira buruh lembut, kasar mahupun migran, anda layak untuk bercuti, cerita pasal 1 may, aku paling merasa tarikh ni pada 1 may 2003 sebelum aku prepare 3 hari untuk masuk matrix melaka 10hb, di mana pekerjaan agak 'serius' pertama selepas menamatkan pengajian di sekolah iaitu sebagai attendant pump minyak kat shell guar chempedak (dekat rumah pak sheikh dgn kaki gunung jerai); sekarang ni profisi ini lebih dikuasai oleh buruh migran dari india, faktor gaji puncanya, apatah lagi rakyat malaysia yg demanding xnak keje yg tidak memberikan imbuhan yg setimpal. seminggu jer aku keje, tu pn sebab kwn aku paksa keje sekali sbb dia bosan xde orang nak ajak lepak lepas shift abis, nasib la tu pump minyak bapak dia, seminggu keje aku boleh dapat rm200, klu tempat lain haram, sebulan baru rm450, so dapat la aku beli hp pertama aku.

argghhh...malasnya nak continue ni tp sok nak g kl lak

1 may aku keje jugak, triple, mestilah (kalau main black jack kuar 678, 777, AA xpun goreng 21)! abis keje minyak motor kompem full untuk melilau ke alor setar malamnya. masuk keje xpernah punctual, sepatutnya pukul7, pukul 7.30 paling awal sampai! last day keje aku ke kolam air panas ulu legong, pukul 2 pagi gerak, pukul 5 pagi balik, sejuk cm celaka, sampai nya ke rumah sewa jam 7 pagi. lantaklah, padan muka kawan aku nak kena direct g keje! waktu keje ni lah aku jd perokok tegar, dengan rekod terbaik aku 57 rokok untuk sehari, average 25 batang, yg pasti dunhill, bukan pall mall atau rokok murahan seangkatan lain! dan ditambah pula rumah sewa company bayar, air dan karan juga free, mmg xdpt la nak jd mamat crustie tepu, current 23 jam on daily.

aku rasa nak sambut 1 may la, xperlu nak la buat tesis hari ni...:P

2 comments: